پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228421
روايتي ديگر از ماجراي آتناي اسفرورين/«غفلت» آتنا راطعمه مرگ کرد
تاریخ انتشار : 1396/04/25 11:51:45
نمایش : 1937
در حالي ۱۰ روز از قتل آتنا، دختر دو ساله اسفروريني به وسيله سگ‌ها مي‌گذرد که در پرونده مسئولان اين حادثه، غفلت حرف نخست را مي‌زند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  اين روزها خبر قتل دلخراش آتنا موضوع داغ کشور شده است؛ دختربچه‌اي از پارس‌آباد اردبيل که مردي ۴۲ ساله، جان او را به طرز فجيعي گرفت.

در قزوين هم اما چندي پيش، روز چهاردهم تيرماه امسال دختربچه‌اي به نام آتنا به طرز دلخراشي جان باخت.

آتناي استان ما دو سال بيشتر نداشت. سگ‌هاي ولگرد، او را دريدند و مادرش، فرزند خردسال را در دهان سگ‌ها يافت.

صبح که مادر مشغول کار بود، آتنا به کوچه رفت. کودکان ديگري هم در کوچه بودند. سگ‌ها هم بودند. مي‌گويند بچه‌ها سگ‌ها را رمانده‌اند. تحريکشان کرده و وقتي سگ‌ها به سمت آنان هجوم برده‌اند، کودکان پا به فرار گذاشته‌اند؛ اما آتنا که کوچکتر از همه بوده، نتوانسته فرار کند و گرفتار سگ‌ها شده است.
همسايه‌ها هم اين صحنه دلخراش را ديده‌اند.

شکايت خانواده

در پي اين اتفاق خانواده آتنا از شهرداري شکايت کردند؛ اما شهردار اسفرورين، آن زمان شهرداري را مبرا از تقصير دانست و گفت که علت حضور سگ‌ها در داخل شهر، مشخص نبودن دستورالعمل و چگونگي دفع سگ‌هاي ولگرد بوده است.

علي عمويي با بيان اينکه از ابتداي سال هيچ تعداد سگ دفع نکرده‌ايم، افزود: از اين پس بايد دفع سگ‌ها را آغاز کنيم.

چند روز پس از آن در نشست شوراي سازمان همياري شهرداري‌هاي استان، فريدون همتي استاندار قزوين سگ‌هاي ولگرد را ميهمانان ناخوانده دانسته که از استان‌هاي ديگر به قزوين آورده شده‌اند و علي فرخزاد، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار هم با تأکيد بر الزام شهرداري‌ها به «جمع‌آوري و نگهداري» سگ‌هاي ولگرد تصريح کرد: تمام شهرداري‌ها ملزم به «جمع‌آوري و نگهداري» سگ‌هاي ولگرد هستند که هزينه‌هاي اين اقدام بايد از سوي شهرداري‌ها تأمين شود و تا زمان ابلاغ بخشنامه جديد همين روند ادامه دارد.

جمع‌آوري ۱۲۰ سگ در اسفرورين پس از حادثه

اينک بخشدار اسفرورين از جمع‌آوري حدود ۱۲۰ سگ در شهر اسفرورين طي مدت چند شب پس از حادثه آتناي دو ساله خبر مي‌دهد و به مهر مي‌گويد: سازمان حفاظت محيط زيست اجازه اتلاف سگ‌ها را نمي‌دهد؛ چرا که سگ‌ها حق حيات دارند و از طرف ديگر، نابودي آنها ممکن است موجب هجوم کفتار و گرگ به جوامع انساني شود.

نگهداري هر سگ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان

مهدي رحماني با بيان اينکه در صورت بيمار يا هار بودن سگ‌ها مرگ با ترحم و در غير اين صورت واکسيناسيون و رهاسازي آن‌ها بايد انجام شود، اضافه مي‌کند: هزينه جمع‌آوري، نگهداري، درمان و رسيدگي به سگ‌ها براي هر قلاده سگ بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است، نه فقط شهرداري اسفرورين بلکه ديگر شهرداري‌ها هم قادر به اين کار نيستند.

وي تصريح مي‌کند: در صورت رهاسازي سگ‌ها، دوباره احتمال بروز مشکلات و حاکم شدن فضاي ترس و نگراني وجود دارد؛ پس بهترين راه، قلاده‌گذاري سگ‌ها و مشخص شدن صاحبان آن‌هاست.

بخشدار اسفرورين مي‌گويد: در غير اين صورت حتي اگر شهرداري تمام سگ‌ها را جمع‌آوري کند، باز هم سگ‌هاي ديگري از اطراف وارد شهر مي‌شوند؛ همچنانکه در روزهاي پاياني سال ۹۵ تعداد زيادي سگ به وسيله شخص ناشناسي در روستاي کهک تاکستان رها شدند.

رحماني خاطرنشان مي‌کند: احتمال مي‌رود اين سگ‌ها با توجه به پلاک‌گذاري‌هاي انجام شده، از محمدآباد خره در بويين زهرا انتقال داده شده باشند و از اين رو تا زماني که مشکل سگ‌ها به صورت استاني حل نشود، نمي‌توان به حل مشکل در شهرها اميد چنداني داشت.

وي ادامه مي‌دهد: يک نکته مهم درباره وجود سگ‌ها در شهر، وجود مناطق آلوده و در نتيجه، تجمع سگ‌هاست که رفع آن مي‌تواند به دفع سگ‌ها کمک قابل توجهي بکند.

آمار بالاي مرگ کودکان در حوادث

بخشدار اسفرورين نقش خانواده را در مراقبت از فرزندان مورد توجه قرار مي‌دهد و بيان مي‌کند: در بخش اسفرورين آمار بالايي از مرگ و آسيب کودکان زير پنج سال بر اثر حوادثي نظير حيوان‌گزيدگي، تصادف با خودرو، سقوط از بلندي و خفگي در آب يا چاه وجود دارد و حتي در بخش‌هاي اسفرورين، ضياءآباد و امثال آن فرزندان به طور معمول مقابل درب خانه به بازي مي‌پردازند که حل اين مشکل مستلزم آموزش مادران داراي فرزند زير پنج سال به وسيله مراقبان سلامت است.

گرچه طبق آموزه‌هاي دين اسلام، از جمله حقوق فرزند بر پدر و مادر، مراقبت از اوست و بايد خانواده کودک از او مراقبت مي‌کردند؛ اما اينها نافي مسئوليت نهادهاي متولي در دفع سگ‌ها نيست؛ زيرا اگر يک بزرگسال، يک زن باردار، سرباز يا هر عابر ديگري نيمه شب در حال تردد در شهر باشد، چه بسا مورد هجوم سگ‌ها قرار گيرد يا دست‌کم دچار ترس و دلهره شود.

از سوي ديگر وقتي جايي عنوان «شهر» به خود مي‌گيرد، بايد خدمات آن هم در حد يک شهر باشد و امنيت آن منطقه چنان باشد که مردم در آسايش خاطر در سطح شهر تردد کنند.

اين اقدام اما به دليل هزينه‌هاي سنگين و چندجانبه بودن موضوع، صرفا بر عهده يک نهاد خاص نيست.

بي‌شک آنچه آتنا را طعمه مرگ کرد، غفلت بود.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html